Blognieuw lijf

Mijn nieuwe lijf!

Ik kan maar niet wennen aan mijn nieuwe lijf!

Floor van der Steen

Juli 2020

“Ik kan maar niet wennen aan mijn nieuwe lijf!” Klinkt jou dit bekend in de oren na jouw bariatrische ingreep? Het is iets wat Floor van der Steen vaak hoort in haar praktijk, maar ook zelf heeft meegemaakt. Lees haar 5 tips om je spiegelbeeld te leren accepteren!

Ik kan maar niet wennen aan mijn nieuwe lijf!

Ik hoor het mensen vaak zeggen die in mijn praktijk komen. Zij zijn veel afgevallen, maar herkennen zichzelf niet meer. Schrikken als ze langs een etalageruit lopen. Ze voelen zich ontheemd en willen weten of dit ooit nog terug komt. 

 

Allereerst is het hele traject van een maagverkleining een proces. Als je eenmaal bent geopereerd dan is alles nieuw. Het wennen aan een nieuw eet ritme, het wennen aan de inname van vitamines, het wennen aan nieuwe kledingmaten en dus ook aan jouw spiegelbeeld. 

 

Je bent vaak mild voor de ander, maar minder voor jezelf. En het helpt echt niet als anderen tegen je zeggen dat je zo mooi bent nu! 

Je waardevol voelen kan heel ingewikkeld zijn. Overal om je heen zie je mensen die mooier zijn dan jij en ook nog meer succes hebben. Die ontevredenheid die je in je vezels voelt, ligt voor het oprapen. 

Maar wat als je je lichaam niet meer herkent? 

Mensen die een stapje verder gaan met dit, hebben een stoornis in de lichaamsbeleving. Ook wel body dysmorphic disorder’ genoemd. Zij hebben ingebeelde lelijkheid en zijn geobsedeerd door hun uiterlijk. 

De vijf meest voorkomende obessies zijn: neus, haren, huid, gewicht en buik. 

Omdat dit een stapje verder is, wil ik het niet uitgebreid hierover hebben, maar ik wil je juist helpen als het neigt naar dit. Voorkomen is beter dan genezen 😉 

9 Juni 2016 

Ik neem je even mee, hoe dit voor mij was, toen ik in 2016 een gastric bypass onderging. Het is 2016, zon zes maanden na mijn operatie en ik liep nietsvermoedend langs een etalage ruit. Ik schrok want ik herkende mezelf niet. Ik keek nog eens en pakte direct mijn mobiel om een foto van mezelf te maken. 

Ben ik dat echt? Ik kijk en blijf kijken. 

 

Dit gebeurde mij nog tientallen keren. Het volgende moment stond ik voor de spiegel en ik observeerde mijzelf van top tot teen. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van twee dingen. Een maagverkleining en een grote passpiegel.  

Jarenlang had ik slechts een spiegel wat de grootte had van mijn hoofd. Niet groter, want dat wilde ik niet. Het was te confronterend. Mijn gezicht was nog het enigste wat een zesje kreeg.  

Op het moment dat ik voor de passpiegel sta, voel ik mij op en top vrouw. Tegelijkertijd merk ik ook dat er een soort ongemak over mij heen valt. Want, ik ben voor het eerst tevreden. Voor het eerst voel ik mij prima. 

Wees vooral trots op hetgeen wat je hebt bereikt. Je bent prachtig zoals je bent.

Ik hoor vaak in mijn praktijk dat, met name vrouwen, er moeite mee hebben om zichzelf volledig comfortabel te voelen. 

Ook het naakt zijn, is iets spannends. Voor jezelf, maar ook bij je partner. Je hebt tenslotte een nieuw lijf. 

Het heeft bij mij een jaar geduurd voordat ik kon wennen aan mijn nieuwe lijf. Een jaar waarin ik wisselend voor de spiegel stond. Het ene moment euforisch en het andere moment kon ik het beeld niet matchen met de werkelijkheid. Ik geloofde het gewoon niet. 

Ik ben heel hard aan mijn zelfbeeld gaan werken en heb een opdracht voor jou die mij heeft geholpen en wat tips. 

Mijn opdracht voor jou:

Schrijf een brief naar jouw lijf. Beschrijf de mooie dingen die je ziet. 

Of je nu jong, oud, slank of wat zwaarder bent, we veranderen allemaal. Door jezelf lief te hebben en te accepteren, ga je liefdevoller met je lijf en leven om. Het heeft jou namelijk heel lang gediend. 

Hoe kijk jij naar jouw lijf? Ben je tevreden of heb je juist moeite met hetgeen wat je ziet. Deze opdracht gebruik ik altijd tijdens mijn coaching en ik lees de meeste prachtige verhalen die mij ontroeren. 

 Tips om je spiegelbeeld te leren accepteren: 

1: maak fotos: 

Het kan lang duren voordat je gewend bent aan je nieuwe uiterlijk. Hoe zwaarder je geweest bent, hoe meer tijd je nodig hebt. Als je bepaalde situaties vermeed uit schaamte voor je gewicht, heb je ook een denkpatroon gecreëerd die is vastgelegd in je brein. 

Een tip is om vanaf het begin van je afval proces, fotos te maken. Bij elke 5 kilo die je kwijt raakt, maak je een nieuwe foto. Zo leer je aan jouw gewichtsverlies te wennen. 

 

2: Wat zeg je de hele dag tegen jezelf? 

Wees bewust van hetgeen wat je zegt. Alles waar je aandacht aan geeft, groeit. Dus hoe vaker je tegen jezelf zegt, dat je goed bent zoals je bent, hoe meer dit gaat groeien. 

 

3: Durf te experimenteren: 

Experimenteer met kleding, sieraden, make-up. Door jezelf zo nu en dan te verwennen met iets nieuws, gaat je zelfvertrouwen ook omhoog. 

 

4: Accepteer een compliment: 

Misschien ben je gewend om een compliment wat je krijgt, weg te wuiven. Maar zeg eens: dank je wel. De energie van het compliment wordt hierdoor anders. 

 

5: Stop met jezelf te vergelijken: 

Stop met het vergelijken. Met die ene vrouw die meer is afgevallen, met de buurvrouw die wel prachtig lang haar heeft, met jouw collega die altijd op vakantie gaat, met jouw vriendin die wel een platte buik heeft. Het vergelijken met de ander, heeft geen enkel nut. Het kost je meer energie.  

Focus je vooral op jezelf en kijk niet teveel hoe anderen het hebben op social media! 

Succes en wees vooral trots op hetgeen wat je hebt bereikt. 

Je bent prachtig zoals je bent. 

 

Floor van der Steen: www.floorvandersteen.nl 

 

Lees ook de blog over welke invloed een maagverkleining kan hebben op jouw relatie. Praat mee op Facebook en Instagram