Blog

Ga lekker zelf terug naar de basis!

Floor van der Steen

September 2021

,,Je moet gewoon weer terug gaan naar de basis!’
Deze zin horen we vaak.
Je bent al langer geleden geopereerd en het eerste jaar, wat ik zelf persoonlijk, honeymoon jaar noem, is fanatisch qua afvallen.
Je valt af, omdat je gewoonweg niet zoveel kan eten.
Hoera.
Je honger hormoon is uitgeschakeld. Je eet kleine porties, sterker nog, je vergeet zelfs te eten.

 

ALS DE HONEYMOON FASE OVER IS!

En dan…..
Na verloop van tijd verdwijnt weleens een chocolaatje extra in je mond.
In eerste instantie ben je niet in paniek.
Het is zoals het is.

 

Maar, als de weegschaal omhoog gaat, voel je je al wat minder relaxted.
‘Wat nu als je weer zo wordt als toen?’ Je kijkt ondertussen naar een oude foto van toen.
Dit nooit meer, gaat er door je hoofd heen.

 

Een dag erna, heb ik een coach gesprek met een dame in mijn praktijk in Drunen.
Zij is twee maanden daarvoor geopereerd.
Ze heeft moeite met het juiste ritme te vinden qua eten, drinken en het slikken van de vitamines.
Ik stel voor om het inzichtelijk te maken en schrijf alles op op het white board.
Qua tijden en hoeveelheden.
Wat kan er anders?

Ik ga van een afstandje staan en bekijk wat zij eet en drinkt op een dag en voel lichtelijke jaloezie.
Het verlangen naar toen word ineens groot.
Ik eet namelijk 3 x zoveel als zij.
Logisch ook dat ik wat ben aangekomen.

 

Het coachgesprek verloopt overigens top. Samen maken we een schema waar ze blij van wordt.
Het is namelijk een heel gepuzzel in het begin.
Neem je wel voldoende vocht? Zijn de eiwitten voldoende? Hoe zit het met het scheiden van eten en drinken etc? Je hebt er bijna een fulltime job bij.

 

De dame gaat tevreden naar huis en ik blijf achter met het schema.
Ik schrijf op wat ik die dag al heb gegeten en schrik een beetje.
Het is namelijk best veel.
Niet eens ongezond, maar veel.
Calorieën tellen doe ik niet meer, net zoals ik geen weegschaal in huis heb. Het ding maakte me onrustig,
Maar nu gaat de vlieger niet op.
Meten is tenslotte weten.
Wat ik nog belangrijker vind is: practice what you preach.
Ik zie teveel coaches en mensen die een boek hebben geschreven en van alles beweren, maar zelf totaal niet hetgeen doen wat ze lopen te verkondigen.
Het zou natuurlijk ook een beetje gek zijn als ik 25 kilo aankom en jou ga vertellen wat je moet eten, toch?

 

TERUG NAAR DE BASIS

Wat houdt dat nu eigenlijk in?
Ergens krijg ik jeuk van deze zin.
Want ik pleit er altijd voor, om vooral te doen wat goed voelt. Luister naar jouw lichaam. Wat heeft die echt nodig?

 

Ik besluit om toch mijzelf weer te verdiepen in die basis.
Wat wordt ook alweer geadviseerd voor mensen met een bariatrische ingreep?

  • 2/3 sneden boord per dag
  • dieethalvarine of dieet magazine
  • 1-2 plakken vleeswaren
  • 1-2 plakken kaas
  • 70-200 gram vlees of vleesvervanger
  • ei
  • magere kwark/yoghurt
  • 2 groente lepels

Het zijn zomaar wat suggesties.
Maar…. Nu meteen mijn kanttekening.
Ik eet het liefste roomboter en 500 gram groente per dag.
Is dat dan slecht?
Brood eet ik niet elke dag, ik weet dat jodium belangrijk is wat in brood zit. Maar jodium zit ook in eieren en vis. Laat ik nu dit in grote hoeveelheden eten. Elke dag neem ik 2 eieren en 4 x per keer eet ik vis.
Aangezien ik lactose intolerant ben, neem ik melk vervangers zoals: haver -en amandelmelk.

 

Ben ik dan per definitie slecht bezig?
Mijn lijf heeft een grote hoeveelheid groente nodig.
Even een korte opsomming waarom ik zoveel groente eet per dag.

  • Mijn spijsvertering stelsel is anders dan bij mensen zonder bariatrische ingreep.

Ik moet zuinig zijn op dit alles en groente bevat enorm veel vezels.

  • Groente verlagen je bloeddruk en LDL cholesterol.
  • Het is goed voor je immuunsysteem en dus enorm belangrijk dat je dit goed aanvult zeker omdat we weer de herfst ingaan.
  • Groente bevat een grote hoeveelheid ijzer en calcium. Calcium is essentieel belangrijk voor gezonde botten en tanden en voor het functioneren van de spieren.
  • ijzer hebben we nodig voor het brein, het immuunsysteem , rode bloedcellen, transport van zuurstof door het lichaam en de reductie van vermoeidheid.

 

Het is best veel he, als je dit leest.
Maar ik ben eerlijk gezegd blij als ik het rijtje opnoem dat ik weet waarvoor ik het doe.
Mensen staan vaak versteld van wat ik per dag eet qua groente.
Hoe dan, is hun eerste vraag?
Ik maak vaak groente smoothie in de ochtend met bijv: verse spinazie, advocado, halve banaan, havermelk en eiwit poeder van fit for me.
De hoeveelheid qua groente is dan al 300 gram!
Tussen de middag neem ik verse groente soep of een groente salade gevuld met eiwitten en in de avond weer groente (met uiteraard andere dingen als vis/ vlees en koolhydraten.

 

Al met al ben ik teveden, hoef alleen nog maar de chips, chocolade en koekjes weg te laten!

 

Verder wil ik je al tip meegeven, luister goed naar wat je lichaam nodig heeft.
Ben je moe, vergeetachtig, heb je last van je hormonen, darmen, slaap je slecht? Kijk dan eens naar je voeding.
Het kan zomaar zijn, dat wat je eet, je lichaam daar niet goed tegenkan.

 

Wil je meer weten over mijn coaching en mijn trainingen, neem dan contact met mij op: [email protected]

Of via mijn webiste: www.floorvandersteen.nl

 

Floor van der Steen