BlogAnnette Born

Probeer een beetje in het midden te zitten, eet lekker en herpak jezelf

Annette Born

December 2020

Ondanks het bijzondere jaar staan de feestdagen weer echt voor de deur. Hoe ga je hier nou meer om na een maagverkleining? Annette deelt alvast wat tips om het jaar fijn met elkaar af te sluiten.

De feestdagen staan weer voor de deur en deze zullen de geschiedenisboeken in gaan nu we leven in tijden van een Pandemie. Maar ook voor mensen die nog niet zo lang leven met een maagverkleining zal deze tijd de geschiedenisboeken in gaan, ‘de eerste keer Sint, de eerste keer Kerst mét een maagverkleining’ 

Hoe doe je dat, eten de feestdagen?  

Ik herinner me nog goed hoe ik de eerste Kerstmis na mijn operatie voor een gourmettoestel zat. Op tafel voor mijn gezinsleden sausjes, stokbrood, een overvloed aan vlees. En ik? Wat moest ik eten?  

Terwijl de pannetjes stonden te pruttelen op het toestel had ik in de keuken een eigen bordje gemaakt. Hierop keurig netjes wat kipfilet, paprika, champignons, en als ik nog ruimte in mijn maag over zou hebben kon ik altijd nog grijpen naar een eitje. Ten opzichte van wat er voor een aanbod op tafel stond vond ik het maar een treurige bedoeling. Ik besloot het bordje in ieder geval gezellig op te maken, dan was het minder treurig.  

Inmiddels heel wat jaren verder en de nodige ervaring met Kerstmis vieren, weet ik nu dat het anders kan. Daarom lijkt het me goed om de tips en ervaringen die ik opdeed, met jullie te delen. Zo makkelijk is het nog niet met alle keuzes die we, zeker in deze tijd, hebben in de supermarkt.  Hiervoor neem ik jullie mee in de aankomende feestdagen.    

Als eerste hebben we Sinterklaas. Voor iedereen bij wie het water in de mond loopt bij enkel het zien van een zak chocolade pepernoten: kijk uit met al het snoepgoed wat er in deze periode verkocht wordt. Pepernoten, chocolademuizen, chocoladeletters, strooigoed. Het is allemaal één en al suiker. Natuurlijk, het is helemaal geen ramp wanneer je hier iets van snoept. De moeilijkheid zit ‘m meer in het feit dat de ene hap vraagt om de volgende hap. Advies: wil je toch een beetje meedoen, en wie wil dat nou niet, koop dan de puurste vorm van chocolade. De vorm met het hoogste niveau aan cacao. Pure Cacao is in kleine beetjes namelijk helemaal niet erg. Kijk ook eens naar het assortiment in de biologische winkel. Over het algemeen tref je hier producten aan van zuivere ingrediënten. Overigens kun je deze lijn doortrekken voor veel meer lekkers. Ga eens kijken wat de biologische winkel te bieden heeft. We weten allemaal dat het niet de bedoeling is om complete verpakkingen leeg te eten, maar we willen zo nu en dan ook buiten de lijntjes kleuren. Hiervoor kun je in de regel goed terecht bij deze winkels.  

Na Sint kruipen we richting Kerstmis. Door Covid-19 zal deze Kerstmis er anders uit gaan zien. Geen restaurantbezoek, we zijn meer op onszelf aangewezen. Uiteraard bestaat de mogelijkheid tot het afhalen van het kerstdiner, of zullen we thuis achter de potten en de pannen staan. De centrale vraag: ‘Wat eet je met een maagverkleining tijdens Kerstmis’?

‘Wat eet je met een maagverkleining tijdens Kerstmis’

Maak van tevoren een lijst met producten die je goed kunt verdragen. Producten waar je geen Dumping van krijgt. Vervolgens is het goed om rekening te houden met goede, kwalitatieve voeding. Wij, mensen met een maagverkleining, hebben veel eiwitten nodig.  Het advies is daar rekening mee te houden.  

 

Dierlijke eiwitten haal je uit: 
  • – Rundvlees 
  • – Zalm 
  • – Kip 
  • – Biefstuk 
  • – Kalkoen 
  • – Tonijn 

Eet je vegetarisch? In de meeste vlees vervangende producten zitten genoeg eiwitten. Met bovenstaande vlees/ vleesvervangers kun je aan de slag om een diner te maken. Combineer met:  

  • –  Champignons 
  • –  Avocado 
  • –  Volkoren rijst/ pasta 
  •  – Aardappelproduct 
  •  – Spinazie,  
  •  – Maïs  
  •  – Linzen  
  • –  Bonen 

 

Bovenstaande groenten zijn voorbeelden waar veel eiwitten inzitten. Alle groenten zijn goed en onbeperkt te eten.  

Het is ook een leuk idee om kleine hapjes te maken: Tapas. Hiervoor kun je ook putten uit de ingrediënten zoals bovenstaand zijn beschreven.  

Kies je voor een avondje gourmetten? Doen! De valkuil kan liggen bij ‘net te veel eten’. Voel dus goed aan je lichaam wanneer je verzadigd bent en stop op tijd. Eet niet te veel stokbrood want dat is maagvulling. Het gebruik van sausjes is natuurlijk niet verboden. Een makkelijk handvat is dat rode sauzen minder vettig zijn dan andere kleuren saus. Kies bij het boodschappen doen eventueel de sausjes op yoghurt basis, of een lightproduct 

Kijk uit met het gebruik van alcohol. Na een maagverkleining wordt alcohol snel opgenomen in de bloedbaan en dat kan ervoor zorgen dat je snel aangeschoten bent. Bovendien is alcohol een echte dikmaker. Niemand verbied je overigens een glaasje wijn.  

Ben je een echte toetjeseter en heb je nog ruimte over voor een toetje? Maak een klein ‘grande dessert’: klein pannenkoekje, bolletje ijs, vers fruit, overgoten met pure chocolade snippers.  

 

En… uitbuiken maar. 

De feestdagen zijn er om met elkaar te genieten. Eten heeft hierin een grote functie. Niets zo gezellig om met elkaar te zijn, genietend van heerlijk eten. Doe dat ook!  Wees niet te lijngericht dat is beslist niet nodig. Probeer een beetje in het midden te zitten, eet lekker en herpak jezelf. Blijf je richten op de juiste, kwalitatieve goede voeding. Kijk uit met eten en drinken tegelijk, spoel je voeding niet weg!  

Zet een bakje nootjes op tafel, een toastje met Filet American als tussendoortje en heb het vooral heel goed met elkaar.  

 

Rest mij niets anders dan jullie allemaal hele fijne Feestdagen te wensen en alle goeds voor 2021!  

Tot volgend jaar!  

 

Annette Born 

annetteborncoaching.nl

Praat mee op Facebook en Instagram